| A japn kertmvszet
A sint kegyhelyek egyik legrgebbike – az miva hegy – maga szently. serdejt nem hborthatta emberi ptmny, csak egy torii kapu jelzi a profn vilg mezsgyjt. A sint valls sidk ta szentelt ktelekkel sziklkat (ivakura) s fkat (himorogi) kertett el a termszetbl, hogy istentisztelete trgyt keretbe foglalja. Ezeket mg nem tekintettk kerteknek, de bennk kereshetjk a japn kertmvszet elkpeit.
A japnok mindig zavarba jnnek, ha hatrozott klnbsget kell tennik ptszet, kertszet s termszet kztt. Szmukra a termszet brmely kiemelt rsze mris kert, ahogy egy fag ksz ikebana. Az emberi konstrukcik szorosan kapcsoldnak termszeti krnyezetkhz, az svny kikerli a fkat, az plet igazodik a domborzathoz: szervesen egsztik ki egymst. A vrosi szk udvarokban sem knyszertik szablyos rendbe a termszetet. Inkbb sejtetik, emlkeztetnek r nhny jellegzetes fval, sziklval, virggal. A kert elengedhetetlen tartozk, s brmilyen kicsiny is, elg nagy ahhoz – mondjk –, hogy rsssn a holdfny. Ha vgkpp nincs egy talpalatnyi fld sem, akkor egy tlcn is lehet miniatr kertet rendezni (hako-niva), egy cserpben trpe ft – soha szobanvnyt! – nevelni. A termszet modelljt ksztik el a rendelkezsre ll kis terleten – esetleg htteret klcsnznek hozz, hogy nagyobbnak tnjk.
A klcsnvett tj (sakkei) tpus kert, mint a Kzan-dzsi templom Szekiszui-in-je (Kioto, XIII. sz.), alig tbb nhny bokornl, mg a httr hegyek s erdk impozns panormja. A kert kilt, mely zkkenmentesen folytatdik a krnyez termszetben, nem zavarja a szemllt a tj lvezetben. A kerttervez hallatlanul nehz munkjt akkor mltnyoljuk igazn, ha lpsrl lpsre, j s j nzpontbl kln a kertre is figyelnk. Ezrt vlasztjk a knnyebb megoldst, s az ilyen kertek tbbsgt a vendgszobbl (soin) – egyetlen ltszgbl – tervezik s szemllik. A kert s a klcsnvett tj harmonikus egysget alkot, a cserjt a sakkei tvlata emeli, a sakkeit pedig az eltrbeli cserje foglalja mvszi keretbe. A tjkertszet Japnban a szpmvszetek egyik ga. A XII. szzadtl kertmvszek nemzedkei tkletestettk, finomtottk elveit. Ismerkedjnk meg ezek kzl nhnnyal!
Minden valamireval kertben stak tavat, hnytak dombot. Bizonyra a vizesrokkal krlvett csszri s nemzetsgfi srhalmok ptse kzben szereztk meg az ehhez szksges szakrtelmet. (Nintoku csszr sremlke – V. sz. – nagyobb alapterlet az egyiptomi Kheopsz-piramisnl.) A vizesrok kitermelt fldje szolglhatott „az ell szgletes, htul kerek domb” (zemp-ken-fun) flhantolshoz; az erzi ellen kvekkel, fvel bortottk.
A kerti tavak krl sziklkkal, homokkal utnoztk a tengerpartot. A kioti Kavara-no-in kertben a IX. sz. vgn tengeri st oldottak a t vizben, s naponta tengervizet forraltak a partjn, hogy rzkeltessk a prs tengeri levegt. A tba „mhegyet” (cukijama), szigetet emeltek, vagy legalbbis egy sziklt helyeztek. Ennek olyan fontossgot tulajdontottak, hogy a VII-VIII. szzadban magt a kertet is szigetnek (sima) neveztk. A szigetre vonultak fel a zenszek, akik az ves hidak alatt csnakz arisztokratkat szrakoztattk. A kert gcpontja a vzess volt. A XII. szzadi hres Kertek Knyve (Szakuteiki) tbb mint tz tpust ismertet. A vzbe vagy a vz mell helyezett sziklkat kln szakember, a „szikls szerzetes” (isidate-sz) vlasztotta ki. Nem faragtk meg azokat, hanem megkerestk a kell, szl koptatta s vzmosta alakzatokat, a kveket selyembe bugyolltk, aztn testrk s zenszek ksretben, olykor tbb hetes jrfldrl fuvaroztk s lltottk kerti helykre. A sziklkat mtrgynak tekintettk, mess sszegeket fizettek rtk, klnsen sokra becsltk a mozg llathoz hasonlt kveket, de a sziklk mvsznek csak az szrevtel volt a dolga.
A XV. sz. utn a kertszeti tanknyvek minden apr rszletre – irnyzatok szerint vltoz s gyakran ellentmond – szablyok tmkelegt hoztk (csak a rcsos kertsre 19 szakszavuk van, nem beszlve a kerti lmpsokrl s medenckrl). A japn turista ma is azokat a „forg” kerteket (kaij) kedveli, ahol sta kzben ms s ms rafinlt kp trul gynyrkd szeme el, mint a Kacura csszri nyaral kertjben (Kiot, XVII. sz.). Ez a legltvnyosabb japn kert, szinte mindegyik kertstlust flfedezhetjk valamelyik zugban. A zajos vzessek, csobogk, a virgok ingerl tarkasga, mg inkbb a stnyokon cseveg ltogatk bizony zavarjk a sta helyett elmlkedsre vgy kertlvezt, a kopr s hallgatag zen buddhista kerteket ezrt ptettk.
A buddhizmus legfontosabb kelet-zsiai iskolja a zen, melyet a kegyes legenda szerint maga Buddha alaptott. Tantbeszd helyett egykor a Keselybrcen felmutatott egy szl virgot tantvnyainak, mire egyikk elmosolyodott. Egy mosolyg virg s egy virgz mosoly indtotta tjra teht ezt a „szavakon tli tantst”, ami a hallgats kertjeiben visszhangzik tovbb. A megvilgosuls lmnyt nem helyettestheti sem rs, sem beszd – hirdettk a zen hvei –, a buddhasgot itt s most kell megvalstani, nem szmtalan jraszlets utn, hanem azonnal, az elmlkedsben. A Kamakura-korszaktl (1185-1333) a zen filozfija dnt hatst gyakorolt a festszetre s a kalligrfira, a haikukltszetre s a n-drmra, a zenre s a kermira a teaszertartsra s a virgrendezsre, a szamurj hadviselsre s termszetesen a kertszetre.
A legkorbbi zen kertek gyngyszeme, a Szaih-dzsi, 1339-ben plt Musz Kokusi zen mester elkpzelsei alapjn. Musz ekkor 65 ves, alkotereje teljben, a kor legkiemelkedbb gondolkodja s mvsze. Nisimura Tei kerttrtnsz szerint: „A japn kertmvszet Muszval kezddik s Muszval vgzdik.” A mester maga kevsb lelkes, egy fennmaradt rsban panaszkodik, hogy knytelen megmvelt fldet orozni gyarl kertje kedvrt. Tbb-kevesebb bizonyossggal nyolc kertet tulajdonthatunk neki.
A Szaih-dzsi, a Nyugati Paradicsom kertje, Kiot nyugati peremn, a Kin-szan lbnl terl el. A kaptatn sziklakert, erre nz az Elmlkeds Csarnoka. A besppedt sziklk lesek s szgletesek, mintha erteljes s ritmikus ecsetvonsokkal rajzoltk volna ket a fldre, kzttk rznk egy kiszradt zuhatagot. Van valami vgrvnyes, idtlen egyensly ebben a kkertben; verheti es, fjhatja szl, lepheti moha, a „fld csontja”, a k rendthetetlen. Az als kert kzepn a „szv” rsjegy alakjra sott t, benne hrom sziget, krtte cseresznye- s juharliget. A kertnek kt nevezetes kiltpontja van, egyik a hegy cscsn, ahova svny visz fel, msik a t partjn emelt ktszintes Ereklye Csarnok (sariden) tetejn.
Amint a kert npszer neve, Moha-templom (Koke-dera) is sejteti, egsz terlett mohasznyeg bortja – kzel flszz fajta. Ez a csoda valsznleg nem volt betervezve, a kert talaja homokos, szegny agyag, ami tartja a nedvessget, de tereszti a vizet. A moht nem ntzik – ezrt es utn a legszebb –, de gondosan sprgetik s alacsony fkkal rnykoljk. Ez a visszafogottan burjnz, mindent elbort moha tlntte az emberi tervszersget, letomptotta, kikezdte, egyszersmind emberen tliv teljestette.
A zen-kertek legismertebb csoportja a tezkert. A teaivs s -szertarts a XIII. szzadtl egyre terjedt Japnban, eleinte az udvari arisztokrcia s a papsg krben, majd a vidki fldbirtokosok s szamurjok is „rkaptak”. A XV. sz. vgn a „kzemberek lvezeteknt” emlegetik, ekkorra mr a vrosi kereskedk vendgeskedse sem kpzelhet el tezs nlkl. Ez utbbiak zlst tkrzi az ri osztly finomkod teaeszttikjval szemben Szen-no Rikj (1522-1591) „kunyhs” teaszertartsa (szan-no-csa) a teakert bks magnyban (vabi-csa). A zen buddhizmus szablytalansg, egyszersg, nyugalom s szabadsg irnti szeretete prosult a vrosi ember nosztalgijval a paraszti let, a vad termszet utn.
A teakunyh zspfedeles paraszthzat utnzott, a teakert (csaniva) egy hegyi kolostorhoz kanyarg erdei svny hangulatt keltette. Az svny (rodzsi) a kznapi beszdben magt a kertet is jelentette. Kerltk a sksgon honos s emberkzelben termesztett nvnyeket; tbbnyire vadregnyes hegyekbl ltettek t fkat, cserjket, amelyeket tilos volt megnyesni. A kunyh alacsony bejratt – amit csak akkor vehettek szre, ha mr beletkztek szemldkfjba – szablytalanul elhelyezett, de mindig emberi lptkhez igazod tipeg kveken kzeltettk meg.
A rejtett szpsgekben klns rmket leltk, mint a zen buddhista hiv a titokban vgzett j cselekedetekben. Rikj Szakai kiktje mellett plt kertjben gy takarta el a tengerre nz kiltst, hogy a tera jtt vendg csak akkor pillanthatta meg a fk kzt feltn rezg cent, amikor mit sem sejtve a vzmedence fl hajolt. Az alzat mozdulatban rdbbenhetett az ivkanlnyi mertett vz s az cen, nmaga s a vilgmindensg azonossgra.
Kbl kzmos medence (cukabai), az „ji meskhez” (jubanasi) – az esttl hajnalig tart szertartshoz – klmps llt az svny mentn, pislkol olajmccsel. A teanyencek vadsztak az elhagyatott templomok don vzmedencire s klmpsaira, elfelejtett srok mohlepte kveire, rgen leszakadt hidak pillreire, tescssznek, vizesfazknak agyonhasznlt paraszt cserpednyt gyjtttek.
A klvilgtl kertssel, svnnyel, fkkal elzrt kis kertben minden a lehet legegyszerbb, -szegnyesebb volt; brmi kirv csak elterelte volna a figyelmet magrl a szertartsrl. Egy anekdota szerint a kertrendez Rikj teljesen elkpesztett egy szamurj lovagot, olyan figyelmet szentelt minden apr k helynek. A lovag tlzsnak vlt ekkora mgondot, s parancsot adott, hogy suttyomban mozdtsk el a kveket nhny hvelyknyire. A mester azonban mindannyiszor fejcsvlva rakta vissza ket eredeti helykre. Tudta, hogy a figyelem elterelse ppolyan krltekintst kvn, mint flkeltse.
A zen kertek msik csoportjt a japnok „laply” (hira-szanszui) vagy „szraz tj” (kare-szanszui) nven emlegetik. A kt leghresebbje kioti kolostorokhoz plt. Nem stra, nem kikapcsoldsra szltanak, hanem elmlylsre. Nincsenek stnyok, tipegkvek, a kert szln bmszkod ltogatt csak fodrosra gereblyzett fehr kavics s nhny don szikla fogadja. Ahogy a zen valamifle ellenvalls a buddhizmuson bell, gy ezek a kertek is ellenkertek a tjkertszetben.
A Rjan-dzsi, a Csendes Srkny kertje 1499-ben, a Daiszen-in, a Nagy Remete kertje (amely a Daitoku-dzsi kolostorrendszerhez tartozik) 1516-ban plt. A vilghres kt kert tervezje ismeretlen, br a hagyomny mindkettt Szami mester – a korszak nagy mvszegynisge – alkotsaknt tartja szmon.
A Daiszen-in kolostornak tulajdonkppen hrom kertje van. Az els a templomcsarnok szakkeleti sarkt veszi krl L alakban, kertse mentn nhny kamliacserje, egybknt a fehr homokon magasba emelked s laposan hever klnfle nagysg sziklk halmaza; a szz-egynhny kszikla sszhangja megbonthatatlan, mindegyiknek megvan a maga helye s szerepe. Ha az ember a kezbe veszi az alapul szolgl durva homokot vagy murvt, ltja, hogy az hfehr kristlyos szemcskk zzott k. A msodik kert egszen kicsi, 3 X 10 mter, s az L bet keleti szrt folytatja egy keskeny, fedett folyosn tl. Csak tizenhrom kvet szmll, s hrom kis bokrot. A harmadik kert dli fekvs, 8 X 18 mteres tern egy szl szikla sincs, keleti feln kt homokhalom, dlnyugati sarkba szortva pedig egy satnya szara-szdzsu, amit Indiban slafnak hvnak. A szara-szdzsu a hall jelkpe; Buddha egy slafaligetben hunyt el – jutott a vgs nirvnba.
A szletst az els kertben kell keresnnk. Htul a gondosan nyrt kamliabokrok tvoli hegyekre emlkeztetnek. Elttk tornyosul egy ketts kszl, innen fakad s zuhog le az let vize, amit homok jelez. Jobbra egy daru, balra egy teknc alak k idzi az emberi szellem szrnyalst s merlst. A zen rtelmezsben a hegyszikla, valamint a daru s a teknc kettssge (jang-jin) jelzi a frfiassgot s a niessget, a magasat s a mlyet, a szellemet s az anyagot, a vilgossgot s a sttsget, az eget s a fldet, amelyeknek egyeslse minden let forrsa. A vzess hegyi patakja kiszlesedik, egy khd alatt elfolyva r a fedett folyos torlaszig. Ezen a gton tjut a msodik kertbe, ahol nyugodt folyamm n. (A szellem sajt gondolatai brtnbe zrkzik – tantja a zen –, ahogy a foly a maga vjta meder formjt veszi fel.) Rajta a fldi let „kincses brkja” hajzik – egy mozdulatlan szikla. Ez a legkisebb kert, mert az emberi let is szempillantsnyi. A folyam az utols kertbe: a Semmi, a Hall cenjba torkollik. A sziklk – az let jtkai – elmaradtak, csak a puszta fehr homok marad. A vrakozs kt homokdombja rgtn rthetbb, ha a buddhistk jraszlets-hiedelmre gondolunk. Az let vizt jelkpez homoktr kapcsolja vissza a harmadik kertet az elshz, melynek itt van a ktforrsa: a szlets a hallban. gy veszi krl a ltforgatag kertje a kolostort, a torncon elmlked szerzetesek az let partjn lnek. A folyvz, az rk vltozs itt mozdulatlan szraz homok. A zen meditci jelen idejben a vltozs sem ms, mint illzi.
A msik „szraz” kert a Rjan-dzsi kolostor oldaln fekszik , terlete 9 X 23 mter. Hrom oldalrl alacsony vlyogfal vezi, negyedik oldala a kolostor tornca. Fodrosra gereblyzett homokmezn tizent klnbz nagysg szikla, t csoportban. Nvny semmi, csak a sziklk tvn megbj moha. Ahogy az erd csendjt a madarak neke juttatja esznkbe, a kert homokmezejnek ressgt is a sziklk rzkeltetik. Rjan-dzsi szpsge nem a dli verfnyben mutatkozik meg igazn – vakt! –, hanem jszaka, amikor a klvilgot elnyeli a sttsg, s a kert egy rnyakkal szabdalt fekete-fehr tusfestmny benyomst kelti a holdfnyben. Szlvihar vagy es utn sem tancsos ltogatni, mert a sztszrdott homok, a lehullott levelek enyszetet csempsznek ebbe a minden tenyszettl megtiszttott malkotsba.
Minden nemzedk megprblta rtelmezni. A knai jvendls szjrsa szerint: a js homokot szr egy asztallapra, elsimtja, aztn elget rajta egy krdsekkel telert paprszeletet. Ha ellobbant, vatosan rfj a pernyre, s az gy add kombkombl olvassa ki, mit vlaszol a szellem. A kertbe belelttak tengerbl kimagasl sziklaszigeteket, felhtakarbl ki-kibukkan hegyek ormt, de klykeit leoprd ellen vdelmez anyatigrist is: a kzps magas szikla az sz tigris, a bejrati nagy szikla a leoprd, a kisebbek tigrisklykk – s mg jcskn folytathatnnk. De a tizent szikla s a gereblyzett homok – stt foltok vilgos alapon, mint egy absztrakt festmny –, akr az let maga, kifrkszhetetlenl feleli nmagt. A „vlemnyek boztja” nem tud megtelepedni rajta. Sejtelmessgt csak fokozza, hogy brmelyik ltszgbl nzzk, valamelyik sziklja mindig rejtve marad szemnk ell. Egyszerre kptelenek vagyunk befogni teljes arculatt. A kert fala – br tlrl beltszanak a hatalmas fenyk s a tvoli hegyek – bezr egy vilgbl kizrt kis kertvilgot, ahol semmi sem szletik, semmi sem vltozik, semmi sem hal meg.
– res kzzel jttem – szl a kert, mint az egyszeri zen szerzetes. – Tedd le! – viszonozza a mester. – Mit tegyek le, ha egyszer semmit se hoztam? – Akkor csak cipeld tovbb.
Forrs:www.terebess.hu/keletkultinfo/japankert.html | |